Inhuldiging schoolgebouw in Gandou Noma

Op vrijdag 28 maart werd het nieuwe gebouw van de lagere school Gandou Noma – zes maanden later dan gepland – uiteindelijk feestelijk ingehuldigd in aanwezigheid van de burgemeester van N’Dali, zijn technisch directeur en van de koning van Sakarou.

201409_Schoolgebouw_01

Op vrijdag 28 maart werd het nieuwe gebouw van de lagere school Gandou Noma, deel van het broussedorp Sakarou in de gemeente N’Dali -zes maanden later dan gepland – uiteindelijk feestelijk ingehuldigd in aanwezigheid van de burgemeester van N’Dali, zijn technisch directeur en van de koning van Sakarou.

Dit nieuwe gebouw kwam tot stand met de financiële steun van de Turing Foundation uit Nederland.

Het had al in september 2013, bij de start van het nieuwe schooljaar, klaar moeten zijn. Maar maandenlang kregen we berichten dat er vertraging was op de bouwwerken;

  • eerst was het (lange) wachten op het beschikbare budget vanwege de gemeente N’Dali. Onze Beninese partner zou zelf nl. 50% van de kosten betalen.
  • maar het grootste probleem was de beschikbaarheid van cement: maandenlang kampte Benin met een schrijnend tekort en bovendien was de prijs van cement enorm gestegen.

In heel het land worden voortdurend nieuwe wegen aangelegd, in samenwerking met Chinese firma’s. Deze kopen alle cement op en verkopen dan verder als ze te veel voorraad hebben, meestal aan woekerprijzen.

De laatste twee maanden werd er zeven dagen op zeven stevig doorgewerkt om het gebouw in te kunnen huldigen tijdens onze missie eind maart. Bij ons bezoek in januari bemerkten we drie bouwvakkers aan het werk en ook vele dorpelingen die materiaal af en aan droegen.

In het bureel van de directeur lag nog een voorraad van zakken cement opgestapeld, voor ongeveer 300 kg cement – ruimschoots onvoldoende, zo bleek toen..

Voor extra hulp gingen we te rade bij de authoriteiten: o.a. le Directeur Départemental d’Éducation Primaire en zijn Directeur-Adjoint, de nieuwe Préfet van Parakou, madame Salamatou Kora Ponou – een heel energieke dame met de spirit van samenwerking en vooruitgang -, de Secrétaire Général van de Préfecture en natuurlijk ook met de burgemeester van N’Dali. Ze verzekerden ons dat er met vereende krachten zou gezorgd worden voor voldoende cement (nog zo’n 10 ton extra) om het gebouw zo snel mogelijk af te krijgen.

201409_Schoolgebouw_02


Voor de Stichting is deze investering in de lagere school in Gandou Noma belangrijk. Deze school was toe aan een inhaalbeweging tegenover de andere scholen. Vooral omdat ze zo afgelegen ligt.

Behalve de steun binnen ons scholenprogramma werden extra inspanningen gedaan:

  • de Stichting financieerde een klein gebouwtje met 2 kamertjes voor logies van de leerkrachten – ze moeten immers elke dag meer dan een uur met hun gammele brommer op de stoffige landwegen rijden om in deze brousseschool te geraken.
  • -Naast de aanleg van de waterput en de molen werd vorig jaar met de jonge landbouwexperts een grote groentetuin aangelegd. De leerlingen en leerkrachten werken dagelijks in de tuin, wat hen een voorraad aan verse groenten oplevert die gebruikt wordt voor het middagmaal op school.
  • Sinds 2012 is er ook een bijkomend budget voor 2 extra onderwijzers. De impact van deze beperkte extra middelen is indrukwekkend:
  • het leerlingenaantal dat regelmatiger naar school komt is gestegen van 80 naar 350 gedurende de laatste 3 jaren.
  • De klasresultaten zijn veel beter geworden; meer dan 80% van de leerlingen in het 6de leerjaar is geslaagd

Met dit nieuwe schoolgebouw krijgen ze hier eindelijk een degelijke infrastructuur en een betere spreiding van het aantal leerlingen per klaslokaal – maximum 50 per klas en met een eigen plaats op de bank i.p.v. opeengepakt te zitten of op de grond. Dit verbetert aanzienlijk de kwaliteit van onderwijs; de onderwijzers kunnen hun leerlingen betere opvolgen en orde houden.
Ook tijdens het regenseizoen kunnen de lessen doorgaan, dat was eerder vaak onmogelijk omwille van de beschadiging van de strooien daken en lemen muren. Bovendien plant de Stichting verdere sensibiliseringsacties zodat meer ouders uit de omgeving hun kinderen naar deze school sturen.

En hoe verliep de plechtigheid zelf ?

We trokken met 3 volle jeeps naar de brousseschool. Behalve onze coördinatoren Euloge en Antoinette vergezelden ons ook de 3 stagiaires communicatie van Thomas More Mechelen, samen met Nils Van Bever, de IT-student van KHLeuven en ook Christel Van Cauteren, docente van KAHO in St Niklaas. Bij het vertrek belde de burgemeester van N’Dali, of we even wilden wachten op hem want zijn wagen stond in panne. Een uur later kwam hij aan, op de taxi-moto, samen met zijn adjunct. En anderhalf uur later arriveerden we eindelijk, feestelijk opgewacht door de dorpelingen en honderden leerlingen. We werden hartelijk begroet door de directeur en zijn team.

201409_Schoolgebouw_03
201409_Schoolgebouw_04

Het nieuwe gebouw is conform aan de Beninese standaard: 3 grote klaslokalen met nieuw meubilair in hout voor 60 leerlingen, een groot schoolbord voor- en achteraan in de klas, een kleinere bureel voor de directeur en/of leerkrachten, inclusief een voorraadkamer voor allerhande materiaal.

Op de buitenmuur zagen we de mooi geschilderde logo’s van de Stichting en van de Turing Foundation.

201409_Schoolgebouw_05
201409_Schoolgebouw_06

Na de rondleiding was er de start van de feestelijkheden volgens een strak protocol: het verwelkomingswoord van de directeur; een grappig toneeltje van enkele oudere leerlingen; een jongentje las plechtig een bedankingsbrief voor met de hulp van één van de onderwijzers; een groepje beschilderde meisjes toonden ons enkele tranditionele dansen van de Peulen en tussendoor aanhoorden we de speeches van de koning, directeur en burgemeester.

Ook de Belgische jongeren en Christel waren onder de indruk en genoten; dit is zo’n authentieke ervaring – deze Beninesen, jong en oud, stralen warmte uit en fierheid.

En ik, ik was ook trots!

  • Op ‘onze’ Euloge die heel regelmatig op zijn brommer de brousse inreed om de bouwwerken op te volgen, die met de directeur, de burgemeester en andere authoriteiten contact hield om dit schoolgebouw af te krijgen
  • Op zijn collega Antoinette die zo goed met hem samenwerkt en hem helpt en steeds haar uiterste best doet om de ouders te overtuigen hun meisjes naar school te laten gaan – met succes!
  • Op de directeur: volgend jaar gaat hij met pensioen maar hij geeft zich nog steeds voor 200% om de kwaliteit van zijn school te verbeteren
  • Op de toegewijde leerkrachten om hun leerlingen te motiveren om zich te ontwikkelen
  • Op de leerlingen zelf, enthousiast over ons bezoek, een beetje zenuwachtig maar toch ook spontaan en vol verwachting dat ze het later beter kunnen hebben als ze hun best doen
  • Op de koning, een stokoude man die begaan is met zijn inwoners, die hen op zijn eigen manier steunt en daarbij de Beninese traditie in ere houdt
  • En ook op de burgemeester, een wijze man met een groot hart, die ondanks het zeer beperkte budget zich blijft inzetten en middelen zoekt om de bevolking te steunen, maar ook aandringt dat ze zelf ook inspanningen doen om hun levensomstandigheden te verbeteren.

Hartelijke dank aan Turing Foundation voor het vertrouwen in onze Stichting en in het Beninese volk.

Pascale Van Assche